Kasino ja Tuntematon sotilas – Kaksi erilaista tapaa saada elokuvalle rahoitus

Elokuvien tekeminen ei ole halpaa lystiä. Tuotantoon voi osallistua jopa satoja ihmisiä, joista jokainen on oman alansa ammattilainen. Pelkästään näyttelijöiden, kuvaajien ja editoijien palkkoihin menee sievoinen summa, ja lisäksi rahaa tarvitaan markkinointiin ja pr-työhön.

Kaikkein pahinta on, jos rahat loppuvat kesken ennen filmin valmistumista. Silloin elokuvan tekijät voivat vain pohtia miten voittaa kasinolta elokuvaan tarvittava budjetti. Jotta tähän tilanteeseen ei päädyttäisi, on elokuvan rahoitus mietittävä tarkkaan jo ennen työn aloittamista.

Suomessa elokuvien tekemiseen voi hakea valtionavustuksia, joita jakaa Suomen elokuvasäätiö SES. On kuitenkin olemassa muitakin keinoja kasvattaa elokuvan budjettia. Tässä artikkelissa selvitämme, mistä elokuvat Kasino ja Tuntematon sotilas saivat rahoituksensa.

Kasino tehtiin joukkorahoituksella

Vuonna 2020 ensi-iltansa saanut Kasino on mainio esimerkki siitä, että hyvän elokuvan voi tehdä pienelläkin budjetilla. 1990-luvun nuorisokulttuuria kuvaava elokuva nappasi toisen sijan Jussi-gaalan yleisöäänestyksessä, ja katsojiakin kertyi yli 12 000. Sen ohjaajana, käsikirjoittajana ja tuottajana toimi Mikko Jokipii, joka pyörittää myös elokuvateatteri Kino Jalasjärveä.

Kino Jalasjärvi perustettiin joukkorahoituksella, ja myös Kasino-elokuvan rahoitus saatiin Mesenaatti.me-palvelun kautta. Kyse on suomalaisesta joukkorahoituspalvelusta, jonka avulla kuka tahansa voi etsiä tukijoita hankkeelleen.

Mikko Jokipii oli hyödyntänyt Mesenaatti-palvelua jo vuoden 2017 Meidän kylän elokuvateatteri -kampanjassa. Tuolloin Jalasjärven elokuvateatterin kunnostamiseen saatiin koottua yli 20 000 euron lahjoituspotti. Tämä kokemus antoi Jokipiille paljon tietoa siitä, miten joukkorahoituskampanja kannattaa suunnitella.

Näin Kasino-elokuvan rahoitus saatiin kokoon

Kasino-elokuvan rahoituskampanja oli käynnissä 3.7.–30.9.2019. Minimitavoitteeksi asetettiin 2 000 euroa ja päätavoitteeksi 10 000 euroa. Lahjoituksia saatiin 67 henkilöltä, ja yhteensä rahaa kertyi 3 780 euroa.

Mesenaatti.me-palvelun sääntöjen mukaan lahjoittajien tulee saada rahoilleen vastinetta. Kasino-elokuvan vastikerakenne oli tällainen:

  1. 30 eurolla saa t-paidan
  2. 80 eurolla saa t-paidan, leffaliput ja nimensä elokuvan lopputeksteihin
  3. 150 euroa lahjoittava saa antaa nimen elokuvan henkilöhahmolle

Lisäksi kampanjassa etsittiin 500 euroa lahjoittavia yritystukijoita ja 2 500 euroa sijoittavaa päätukijaa, mutta suurin osa rahoituksista kertyi pienemmistä lahjoituksista. 

Joukkorahoitusprojekteille on hyvin tyypillistä se, että pienistä puroista syntyy suuri joki. Lopullinen summa voi koostua satojen ihmisten antamista pienistä lahjoituksista.

Onnistuneen joukkorahoitusprojektin salaisuus

Joukkorahoituskampanja voi parhaassa tapauksessa tuottaa huomattavasti tavoitetta suuremman summan, mutta toisinkin voi käydä. 

Kasino-kampanja jäi kauas päätavoitteestaan, mutta elokuva saatiin kuitenkin tehtyä valmiiksi.

Mikko Jokipii kertoo, että joukkorahoituskampanjan tavoitteiden tulee aina olla realistisia. Ylimitoitettu tavoite tekee hankkeesta epäuskottavan, eivätkä ihmiset silloin lähde mukaan kampanjaan.

Jokipii antaa elokuvan joukkorahoituskampanjaa suunnitteleville muitakin hyviä neuvoja:

  1. Osoita, että sinulla on kykyä toteuttaa suunnitelmasi
  2. Kuvaile elokuvaasi tarkasti, jotta ihmisten mielenkiinto herää
  3. Tee elokuvan teaser-video huolella ja todista sen avulla taitosi
  4. Älä pyydä liian suuria lahjoituksia, koska ne jäävät yleensä haaveeksi
  5. Muista, että pikkusummista voi kertyä suuri potti
  6. Panosta vastikkeiden eli esimerkiksi lahjoittajille annettavien paitojen laatuun
  7. Markkinoi kampanjaasi aktiivisesti sosiaalisessa mediassa
  8. On tärkeää saada lahjoittajat tuntemaan, että he ovat osa elokuvan tekoprosessia
  9. Muista pitää lahjoittajille antamasi lupaukset

Kasino-elokuvan joukkorahoituskampanjassa korostui yhteisöllisyys, koska kyse oli Etelä-Pohjanmaan omasta projektista. Paikalliset ottivat aktiivisesti osaa rahoituskampanjan ja elokuvan some-markkinointiin.

Uusi Tuntematon sotilas sai rahoitusta Veikkaukselta

Aku Louhimiehen ohjaama Tuntematon sotilas on yksi Suomen kalleimmista elokuvista. Vuonna 2017 valmistuneen elokuvan kokonaisbudjetti oli noin 7 miljoonaa euroa, ja se voitti useita Jussi-palkintoja.

Elokuvan rahoitus oli peräisin monelta taholta. Päätukijana toimi Veikkaus, ja elokuvan tekoon käytettiin myös Suomen elokuvasäätiön kautta saatuja Veikkaus-varoja. Lisäksi elokuvaa tuki muun muassa Pohjois-Karjalan maakuntaliiton tulevaisuusrahasto.

Vaikka yksityisiäkin rahoittajia oli paljon, oli Veikkauksen osuus rahoituksesta silmiinpistävän suuri. Veikkaus osallistui elokuvan tekoon myös käytännön tasolla hankkimalla kuvauksiin avustajia.

Sopiiko Veikkaus elokuvaprojektin yhteistyökumppaniksi?

Tuntuu varmasti lottovoitolta saada elokuvan rahoitus Veikkaukselta. Työlään joukkorahoituskampanjan käynnistäminen ei ole tarpeen, eikä tuotantotiimin tarvitse koko ajan miettiä raha-asioita.

Lisäksi kaikki tietävät, että laadukkaat elokuvat tehdään yleensä suurella budjetilla. Varakkaan sponsorin saaminen on siis ensimmäinen askel kohti menestyselokuvan valmistumista.

Veikkaus ei kuitenkaan ole elokuvaprojekteille täysin ongelmaton yhteistyökumppani. Yritys ei tue elokuvia hyvää hyvyyttään, vaan odottaa saavansa rahoilleen vastinetta. Esimerkiksi Tuntematon sotilas -elokuvan 3 000 avustajaa joutuivat hankkimaan Veikkaus-kortin päästäkseen mukaan filmiin.

Lisäksi elokuvan loppuun täytyi laittaa ensimmäiseksi teksti ”Kiitos Veikkaus”. Kuten Helsingin yliopiston dosentti Janne Nikkinen huomauttaa, olisi ollut tyylikkäämpää aloittaa lopputekstit kiittämällä sotiemme veteraaneja.

Yhteenveto

Rahoituksen riittävyydellä on elokuvaprojektien onnistumisen kannalta suuri merkitys. Monet kotimaiset elokuvat tehdään Suomen elokuvasäätiön tuella, mutta yleensä rahoitusta joudutaan etsimään muiltakin tahoilta.

Kansallinen rahapeliyhtiömme Veikkaus on vuosien varrella osallistunut lukemattomien elokuvien rahoitukseen. Muun muassa vuoden 2017 Tuntematon sotilas sai paljon tukea Veikkaukselta.

Pienempiä elokuvaprojekteja voi toteuttaa myös joukkorahoituksella. Vuonna 2020 valmistunut Kasino on hyvä esimerkki onnistuneesta joukkorahoituskampanjasta.